Udržanie pozornosti, schopnosť neustále sa učiť, zvládanie stresu, zvládanie hnevu, správne stanovanie cieľov, vytrvalosť, plánovanie dňa, života, svojho programu sú kľúčové vlastnosti, ktoré dnes rozhodujú o úspechu športovca… A dobrého žiaka…
Vedeli by ste si predstaviť uvariť šálku kávy pred upreným zrakom 40tisíc divákov? Ľudia, ktorí sledujú každý váš pohyb, gesto, osobnostný prejav, ktorí vás vášnivo milujú alebo nenávidia. Všetci mladí fubalisti snívajú o tom, že raz budú hrať pre takýmito tribúnami. Vedieť zvládať takéto napätie, stres, záťaž si ale vyžaduje ohromnú mentálnu silu a mimoriadne silné charakterové vlastnosti.
Keď sa ale pozrieme na stav výchovy dnešnej mládeže na Slovensku môžeme na veľa rokov zabudnúť na úspechy mladých športovcov na nadnárodnej úrovni. A nie len na nej.
Absolútna ignorácia mládeže, degenerácia výchovného aspektu v mládežníckom športe je hazardom nie len pre budúcnosť slovenského športu ale aj pre samotné deti.
Paul Mertesacker, nemecký futbalový reprezentant a hráč Arsenalu Londýn vo svojom rozhovore pre Der Spiegel povedal, že len 1% z detí, ktoré hrajú futbal to dotiahne na profesionálnu úroveň, o ktorej tak všetci snívajú. Zvyšných 30 % hrá futbal na nižšej úrovni a zvyšných 69% má existenčné problémy. Kluby, školy a bohužiaľ aj premotivovaní rodičia, tak produkujú do tejto spoločnosti predovšetkým sklamané, nešťastné a zúfale osoby, ktoré často končia tragicky.
Systematická výchova detí a mládeže, príprava mládeže do života, učenie zodpovednosti, rozvoj charakteru a charakterových vlastností a prepájanie školy a športu sú piliere, na ktorých je postavená práca s mládežou vo svete a na ktorých sú postavené súčasné svetové futbalové akadémie.
Udržať pozornosť, vedieť vrátiť svoju koncentráciu k cieľu, zvládať napätie, vedieť sa ovládať, prekonávať prekážky, vytrvalosť, nádej, otvorenosť, vedieť sa neustále učiť, rásť, rozvíjať sa, plniť úlohy, vedieť stanovovať si ciele alebo vedieť plánovať si program. Znie to ako plán mentálneho couchingu pre športovca. No sú to základné zručnosti, ktoré dnes musia vedieť aj deti v škole a veľkou mierou rozhodujú o úspechu, či neuspechu.
Rozvoj charakterových vlastností ako ľudskosť, tímovosť, odvaha, vďačnosť a pokora nie sú len vlastnosti dobrého človeka, no sú to aj vlastnosti, ktoré vidieť u výnimočných športovcov. Rozdiel medzi priemernosťou a výnimočnosťou u športovca netvorí len rozdiel v športovej zručnosti, no významnú úlohu hrá aj charakter človeka a jeho mentálne zručnosti.
Škola a šport súvisia viac ako si mladí športovci, učitelia, tréneri, kluby, rodičia vedia predstaviť. Škola je takým istým tréningovým ihriskom pre budúceho športovca ako napríklad futbalové ihrisko. Rozvoj charakterových vlastností ako sebaovládanie, vytrvalosť, ľudskosť, nádej, láska k učeniu, otvorenosť a mnoho iných, je presne také isté v škole, ako počas tréningu či zápasu. Je to o nastavení mysle, spôsobe rozmýšľania, schopnosti riešiť najrozličnejšie situácie a o použitívaní tých istých zručností v škole, aj pri športe.
Vedieť prekonávať prekážky musíme vedieť v živote, škole, ako aj pri športe. Ak máme žiaka, ktorý sa nevie sústrediť počas hodiny, nevie si plniť svoje školské povinnosti, je vysoký predpoklad, že sa nedokáže sústrediť ani počas svojho športového výkonu, či kariéry. Schopnosť spolupracovať je tá istá na ihrisku, aj v triede. Byť schopný neustále sa učiť nové veci, kriticky myslieť potrebuje tak dobrý žiak ako aj dobrý futbalista. A je to vlastnosť, ktorá dokáže veľkou mierou pomôcť športovcovi mať život aj po ukončení športovej kariéry.
Sebaovládanie je charakterová silná stránka, ktorá je zásadná pre spokojný život. Je to vlastnosť, ktorú potrebujeme všetci. Rozvíjať sa dá súbežne v škole, aj na ihrisku. No dnešné deti ju takmer vôbec nepestujú. Je živelná, bez smerovania. Aj preto je tak veľa konfliktov, či prchkých rozhodnutí. Naučiť sa ovládať ju chce čas, tréning a je ohromným prínosom pre život človeka. Ľudia s vysokou zručnosťou v sebaovládaní sa viac vyvarujú problémom a majú svoj život viac pod kontrolou. Sebaovládanie taktiež veľmi úzko súvisí s vytrvalosťou.
Nádej, vďačnosť sú charakterové silné stránky, ktoré dávajú ľuďom budúcnosť. Mať nádej, veriť že môžem ešte veľa dokázať, aj keď sa mi nedarí, aj keď zažijem zranenie alebo končím v športe je niečo, čo sa dá učiť aj v škole pri najrozličnejších predmetoch.
No a pokora. Pokora v športe je o tvrdej práci, schopnosti stanovovať si reálne, malé a dosiahnuteľné ciele. Je o rešpektovaní spoluhráčov, súpera, seba, schopnosti vidieť sa reálne a o tvrdej, no rozumnej práci na sebe. To isté potrebujete pri učení matematiky, biológie ľubovoľného predmetu alebo pri komunikácii so spolužiakom, či učiteľom.
Škola poskytuje obrovský priestor na budovanie charakteru, charakterových vlastností, ktoré sú nevyhnuntné aj pri výchove športovej mládeže. To, ako budeme vychovávať deti a mládež a či napríklad dokážeme kvalitne prepojiť školy, kluby, v ktorých je dnes výchova mládeže na absolútnom dne, uvidíme o pár rokov. Uvidíme či tu budeme mať schopných mladých ľuďí, ktorí budú prínosom pre seba ako aj pre spoločnosť. Uvidíme či budeme počúvať o slovenských úspešných športovcoch alebo skôr o samovraždách bývalých futbalistov, športovcov a o alkoholikoch, gambleroch, či stratených existenciách.
Celá debata | RSS tejto debaty